استان زنجان بر روی ۲ گسل زلزله قرار دارد

استان زنجان بر روی ۲ گسل زلزله قرار دارد

میهن نیوز- مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان با اشاره به اینکه ۲ گسل بزرگ زلزله، استان را تهدید می‌کند اظهار کرد: در کل۴۰ گسل در پیرامون استان زنجان وجود دارد که گسل آوج و رودبار را هم شامل آن می‌شود لذا با مدیریت صحیح و همکاری مردم می‌توان در راستای جلوگیری از حوادث ناگهانی و بلایای طبیعی اقدام کرد چرا که تحقیقات نشان داده  برخی از کشورها از جمله ژاپن در این زمینه پیشتازند.
عباس بابایی در نشست خبری با اهالی رسانه ادامه داد:  مانور بزرگی روزشنبه به منظور آمادگی هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی و اداری اجرا خواهد شد.
به گفته بابایی،  این مانور بزرگ با حضور یک هزار نفر و ۱۱۰ تیم عملیاتی در استان برگزار خواهد شد.
وی با اشاره اینکه این مانور در ۴۰ هکتار برگزار می شود، اظهار کرد: ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و سبک در این عملیات به کارگیری خواهد شد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید، هزینه‌ ی این مانور چقدر است؟ تصریح کرد: برگزاری مانورها برای آمادگی دستگاه‌های اجرایی و مردم هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری در راستای حفظ جان و مال مردم است، اگرچه آمادگی دستگاه‌ها برای مقابله با بحران خوب است اما برگزاری چنین مانورهایی باعث می‌شود این دستگاه‌ها آمادگی بیشتری داشته باشند.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری زنجان در بخش دیگری از سخنان خود ۴۴ درصد از مساحت  استان زنجان را در پهنه با خطر بالای زلزله دانست و گفت: ۴۸ درصد استان نیز در پهنه با خطر متوسط زلزله و فقط هشت درصد از مساحت استان در پهنه با خطر پایین زلزله قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه باید به دنبال راه حل عملی برای مقابله با بحران بود، اظهار داشت: ۶۶ درصد مساحت کشور در محدوده گسل زلزله قرار دارد و این نشان می‌دهد که ایران بالقوه و بالفعل با زلزله مواجه است.
بابایی با تاکید بر اینکه در بحث مدیریت بحران هر دستگاه وظیفه خاص خود را دارد که باید به آن پایبند باشد افزود: در مواقع بحران نیز هر دستگاه اجرایی بر اساس آنچه محول شده است عمل می‌کند که در این زمینه وظیفه مدیریت بحران نیز هماهنگی بین دستگاه‌هاست.
وی در ارتباط با آموزش و بالا بردن سطح آمادگی دستگاه‌ها برای بحران‌های طبیعی نیز تاکید کرد: چند ماه پیش در یکی از روستاهای استان به علت بی توجهی به هشدارهای مربوطه یک نوجوان و چندین راس گوسفند جان خود را از دست دادند که این نشان از عدم آموزش به شهروندان است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری  زنجان با بیان اینکه شرکت‌های آب، برق و گاز نیز در این مانور حضور خواهند داشت، اضافه کرد: شرکت‌های خدمات‌رسان در این مانور برای مقابله با حوادث طبیعی آماده می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه مانور هماهنگ به صورت منسجم از ۱۰ سال پیش در استان برگزار نشده است، گفت: در این رزمایش از امکانات دستگاه‌ها استفاده می شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان درباره آمادگی استان زنجان در مقابله با بحران‌ها یادآورشد: آمادگی استان در این حوزه خوب است، همچنان که روز گذشته در حادثه انفجار گاز یکی از آنها را شاهد بودیم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان گفت: .
وی افزود: در حال حاضر ۱۵۳ روستای استان زنجان در حریم گسل زلزله است که شامل ۱۸ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی بوده که از این تعداد ۶ هزار و ۸۵۷ واحد مقاوم سازی شده است.

Share this post