سایه سنگین بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه بر روی فعالیت‌های اقتصادی کشور

سایه سنگین بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه بر روی فعالیت‌های اقتصادی کشور

آوای میهن نیوز-گزارش ویژه: با همت اتاق بازرگانی زنجان و با مدیریت مثال زدنی دکتر صمد یوسفی اصل رئیس این اتاق و همکاران پرتلاش ایشان، در سفر رئیس جمهور به استان زنجان هفتاد و نهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این استان با حضور عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت ، تعدادی از فعالان اقتصادی استان مسوولان استانی در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد.

 

تعدادی از فعالان اقتصادی استان  زنجان در نشست با وزیر صنعت، معدن و تجارت تعدادی خواستار رفع چالش های مربوط به بخشنامه های خلق الساعه، نقص‌های مربوط به ثبت سفارش‌ها و مدیریت مناسب تامین ارز مورد نیاز بخش تولید شدند.

در ابتدای این جلسه رئیس اتاق بازرگانی زنجان ضمن خوش آمد گویی به وزیر صمت و فعالان اقتصادی با اشاره به مشکلات عدیده سرمایه گذاران و صنعتگران در بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی، صادراتی و … اظهار کرد: تیم اقتصادی دولت باید نسبت به مسائل اقتصادی اطلاعات دقیق و کامل داشته باشد تا مشکلات فعالان اقتصادی در مدت زمان کوتاهی مرتفع گردد.

دکتر صمد یوسفی اصل با اشاره به اینکه عمده مسائل تولید و صنعت به صورت مکرر در جلسات، نشست‌ها، همایش‌ها و برنامه‌های مختلف مطرح شده است، تصریح کرد:مسایل بانکی ، تامین اجتماعی ، اقتصاد و دارایی، مالیات وگمرک و…  مشکلاتی است که در همه استانها گریبانگیر فعالان اقتصادی  می باشد که روزانه در حال تکرار شدن است.

 این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه ما از گفتن خسته نمی شویم دولت هم از شنیدن افزود: اما چرا تصمیمات اجرا نمی شود جای سوال دارد؟

رییس اتاق بازرگانی زنجان گفت:اقتصاد و مدیریت آن استاندارد ، چارچوب و ریل‌گذاری مشخصی دارد که الگوبرداری از کشورهای توسعه یافته و صنعتی نیز از جمله محورهای آن است.

او ادامه داد:متاسفانه در دوره های مختلف نتوانسته ایم از کشورهای توسعه یافته الگوبرداری کنیم و متاسفانه با آزمون وخطا در صدد رفع مشکلات بوده ایم که به نتیجه مطلوبی نرسیده ایم.

این مسوول حوزه اقتصاد با تاکید بر اینکه  متاسفانه در حال حاضر دورنمای مطلوبی از اقتصاد در کشور وجود ندارد، ادامه داد: فعالان اقتصادی دارای مشکلات بسیار عدیده‌ای هستند که یکی از آنها بخشنامه‌های خلق‌الساعه و بسیار زیاد است.

دکتر یوسفی اصل گفت: این بخشنامه‌ها مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند در حالی که هر بخشنامه‌ای در حوزه اقتصاد صادر می‌شود باید نظرات و ایده‌های انجمن‌ها و فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی به صورت کامل در نظر گرفته شود، لذا درخواست مشخص ما این است، زمانی که بخشنامه‌ها صادر می‌شود، یک بازه زمانی مشخصی برای اجرای آن در نظر گرفته شود تا واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی بتوانند خود را با شرایط آن، تنظیم و تطبیق نمایند.

او با تاکید براینکه گاها تصمیمات فردی بر مجموعه ها غالب می شود گفت :متاسفانه یک روز سود بانکی را کم می کنیم ویک روز افزایش می دهیم و همینطور عوارض را یک بار افزایش و یکبار کاهش می دهیم که باید گفت بازگشت به همان نقطه اول است.

 

در ادامه این جلسه فعالان اقتصادی استان زنجان در بخش‌های مختلفی به بیان دیدگاه‌ها، نظرات، پیشنهادات و مشکلات خود پرداختند که نمایندگانی از بخش صنعت روی، صنعت برق و الکترونیک و تجهیزات وابسته، شرکت‌های دانش بنیان، نماینده سرمایه‌گذاران خارجی در استان زنجان، نماینده بانوان فعال اقتصادی، پایانه صادراتی و دیگر بخش‌ها به بیان مسائل خود پرداختند.

مجید گلشنی منفرد مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات فعالان و واحدهای تولیدی اقتصادی و صادراتی در استان و دسته‌بندی آنها در بخش‌های مختلف، اظهار کرد: این مشکلات در بخش‌های مختلفی به صورت مجزا دسته‌بندی شده که بخشی از آنها در این جلسه مطرح شد که با تعامل با وزیر و وزارتخانه پیگیری خواهد شد.

همچنین در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت  با اذعان به وجود برخی از مشکلات در بخش صنعت، تولید و تجارت، اظهار کرد: تولید در کشور باید به سمت صادرات حرکت نماید و تولید ثروت و ورود ارز به کشور از طریق صادرات به صورت جدی در دستور کار باشد.

دکترعباس علی‌آبادی با بیان اینکه تولیدات دانش‌بنیان و صادر محور بودن محصولات، دو اولویت اول وزارت صنعت، معدن و تجارت است، تصریح کرد: از خام فروشی باید جلوگیری شده و ایجاد ارزش افزوده و حرکت تولید به سمت صادرات محور بودن در زمره اقدامات باشد.

او با بیان اینکه تمرکز وزارتخانه بر حل مشکلات بزرگ و اساسی بوده که موضوع رفع تعهدات ارزی از جمله این موارد می‌باشد، ابراز کرد: فعالان اقتصادی خود باید راه‌حل‌ها را به ما ارائه دهند تا حل مشکلات به صورت جدی پیگیری و اجرایی شود.

علی آبادی افزود که تولید کنندکان خودشان هم باید برای حل مشکلات پیشقدم شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت  در ادامه با دعوت از تولیدکنندگان برای عرضه محصولات خود در بازار جهانی، گفت: عرضه محصولات در بازار جهانی ضامن حل مشکلات تولید کشور است.

او به ضرورت توجه به تولید داخل تاکید کرد و گفت: باعث تاسف است که یک مقام دولتی مصاحبه می کند و می گوید هزار واگن وارد می کنیم در حالی که ما در کشور چهار واحد تولید واگن داریم و نیازی به واردات در این حوزه نیست.

علی آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به کمک ها و حمایت های دولت از تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: دولت برای کاهش هزینه ها دارد کمک می کند ولی این کمک ها دنباله دار نیست و باید تولیدکنندگان بتوانند خودشان با صادرات به تولید خود رونق دهند.

او خاطرنشان کرد: ظرفیت وزارت صمت در حمایت ها محدود است، از این رو اولویت را به دانش بنیان و محصولات صادرات محور داده ایم.

لااقل به مدت ۶ ماه دستور دهید تا دستورالعمل جدیدی صادر نشود.

مدیرعامل شرکت جی تی آی پارسیان نیز در این جلسه اظهارکرد: هر روز از این دستورالعمل ها داریم تا جایی این تغییرات مدام باعث  می شود تا تولیدکنندگان با مشکلات عدیده ای مواجه شوند.

امین حبیبی خطاب به وزیر صمت گفت: لااقل به مدت ۶ ماه دستور دهید تا دستورالعمل جدیدی صادر نشود.

او خاطرنشان کرد: می دانیم که در جنگ اقتصادی هستیم و شرایط را درک می کنیم؛ تولیدکنندگان سرباز این جنگ هستند و هیچ کس به اندازه سربازان نسبت به شرایط میدانی جنگ شناخت و اطلاع ندارد.

حبیبی تصریح کرد: متاسفانه مدیریت ارزی بیشتر از محدودیت ارزی مشکل ایجاد می کند و در این خصوص لازم است واره اندیشی شود.

شمش روی محصول نهایی است نه خام

دبیر انجمن صنایع سرب و روی  نیز با بیان اینکه شمش روی محصور نهایی است و نباید خام محسوب شود، گفت: شمس روی محصول فرآوری شده نهایی از خاک وارداتی است و ورود موقت نباید شامل رفع تعهدات ارزی شود.

سیروس میانجی،  با بیان اینکه مشکلات در حوزه تولید بیشتر فراستانی است، اظهار کرد: رفع این مسائل نیازمند عزم ملی است.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ورود موقت کالا نباید شامل تعهد ارزی شود ولی در عمل خلاف آن انجام می شود و این باعث بروز مشکلات شده است.

میانجی افزود: سرکوب قیمت ها و قیمت های دستوری جواب نمی دهد و باید برای موضوع تدبیر شود.

او خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور برای بزرگ شدن نیاز به صادرات دارد و لازم است موانع از پیش روی صادرات برداشته شود.

لزوم رفع مشکلات در ثبت سفارش های مواد اولیه

عدنان، مدیرعامل پارس حیات و نماینده سرمایه گذاران خارجی در جلسه به لزوم رفع مشکلات در ثبت سفارش های مواد اولیه، گفت: در ثبت سفارش و تخصیص ارز اگر مشکل پیش بیاید این موضوع حتی می تواند به توقف در خط تولید منجر شود.

او افزود: ۲ ماه است تخصیص ارز به کندی انجام می شود و این مسأله هم سبب مشکلات شده است.

رامین سمسامی، مدیرعامل خانه معدن استان زنجان به محدودیت های قانونی اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون ماده ۲۴ معادن، استعلام باید یک بار در زمان صدور پروانه اکتشاف ولی در سین کار، منابع طبیعی محدودیت هایی را در توسعه معادن ایجاد می کند.

 

Share this post