شهرک تخصصی روی زنجان پس از مطالعات دقیق جابه جا می شود

شهرک تخصصی روی زنجان پس از مطالعات دقیق جابه جا می شود

آوای میهن نیوز – مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت: محیط زیست معتقد است شهرک روی باید جابه‌جا می شد،‌  اما جابه‌جایی شهرک تخصصی روی نیازمند مطالعات و کارشناسی دقیق است که با عجله نمی توان در این خصوص تصمیم گرفت. چرا که با مطالعات دقیق وایجاد زیر ساخت های مناسب به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

محمدرضا یافتیان عصر دیروز یکشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: این شهرک سال ۷۴ با توجه به ظرفیت های استان در خصوص خاک و مواد معدنی به عنوان شهرک صنعتی تخصصی سنگ شهر و با هدف افزایش ارزش افزوده این منابع طراحی شد و هم اکنون ۴هزار نفر در این شهرک مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه جانمایی شهرک تخصصی روی زنجان، در آن مقطع زمانی برخلاف نظر محیط زیست بوده است، اظهار داشت:  محیط زیست در راه اندازی این شهرک اعلام کرده که در محدوده شهر است  واز طرفی ماهیت این صنعت همواره برای محیط زیست سوال برانگیز و نظارت و پایش های مستمر جزو اولویت‌های محیط زیست بوده ووقت زیادی می گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه طی هشت ماهه امسال ‌ ۲۸ مورد تخلف زیست محیطی در استان به ثبت رسیده افزود: پیگیری ایجاد تصفیه خانه و پاک تراشی های مسیر و اطراف شهرک تخصصی روی زنجان هم اکنون در حال انجام است.

یافتیان، با اشاره به اهمیت برنامه مطالعاتی همه جانبه با در نظر گرفتن مکان خاص و یا ایجاد زیرساختهای مناسب برای جابه جایی این شهرک، تصریح کرد: درخواست اعتبارات لازم برای مطالعات کارشناسی این امر به سازمان ارائه شده است.

وی، اولویت اصلی در این خصوص را مسائل زیست محیطی عنوان کرد و گفت: امیدواریم بعد از مطالعه و کارهای کارشناسی در سال آینده به این امر اقدام شود.

یافتیان، با بیان اینکه آلایندگی صنایع در خصوص آب کنترل شده است افزود: مشکل آلایندگی فلزات سنگین در زمینه آب نداریم ولی ایزوله شدن محل های نفوذ آلایندگی به خاک حائز اهمیت است.

وی به مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به استان اشاره و خاطرنشان کرد: در این سفر ۳۰۰ میلیارد ریال به حوزه محیط زیست استان اختصاص یافت که از میزان ۱۵۰ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات و مابقی برای راه اندازی سه ایستگاه سنجش میزان آلاینده های هوا در شهرستان‌های، ایجرود و خدابنده در نظر گرفته شده است.

این مسوول در ادامه با بیان اینکه آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر انسان ها در جهان است، گفت: حقوق عامه و هوای پاک جزو شعارهای هفته هوای پاک است و مشارکت مردم در این بسیار اهمیت دارد و یکی از شعار های این هفته مشارکت مردمی برای تحقق هوای پاک است.

 مدیرکل حفاظت محیط  زیست استان، نقش رسانه های جمعی را در ارتقای سطح آگاهی مردم دارای اهمیت ویژه عنوان کرد و افزود: توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از مولفه های مهم در ایجاد هوای پاک است.

وی در ادامه با بیان اینکه تا رسیدن به آمار مورد قبول در حیات وحش استان فاصله زیادی وجود دارد، خاطرنشان کرد: به طور میانگین در سرشماری جمعیت سه گونه شاخص استان شامل کل و بز، قوچ و میش ارمنی و آهو ایرانی ۱۲ درصد افزایش جمعیت داشته اند.

این مسوول به موضوع آلودگی خودروها در استان اشاره کرد و گفت: طبق آمارها در ۹ ماهه اول امسال ۹۳ هزار خودرو به لحاظ معاینه فنی پایش شدند که از این تعداد ۷۵ هزار خودرو بدون مشکل بود.

وی اظهار داشت: این در حالی است که آمارها نشان می دهد ۲۰ هزار خودرو در زنجان آلاینده است و باید برنامه ریزی های لازم برای پیشگیری از بروز مشکلات آتی انجام گیرد .

پایش یک هزار و ۷۶۲ مورد واحد صنعتی استان زنجان

معاون محیط‌زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان نیز در این نشست با بیان اینکه طی ۹ ماهه اول امسال یک هزار و ۷۶۲ مورد واحد صنعتی استان با وجود محدودیت منابع انسانی مورد پایش قرار گرفت، گفت:  طی این مدت برای ۵۲۰ واحد اخطاریه صادر شد.

مریم باقری افزود:۵۸۸ مورد نیز در کمیسیون ماده ۱۶۰ بررسی شد که از این تعداد ۱۱۳ مورد آن مشمول پرداخت مالیات قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر ۲۰ واحد، شهرک و ناحیه صنعتی در این استان وجود دارد، اضافه کرد:  پنج واحد، دارای تصفیه خانه است که در بازه زمانی یاد شده ۱۴ مورد نمونه برداری از آنها انجام گرفته است.

این مسوول ادامه داد: طی ۹ ماه اول امسال نیز شمار نمونه برداری های هوا و امواج ۱۰۵ مورد و آب و فاضلاب نیز ۲۸ مورد بوده است.

Share this post