طرح غربالگری فشار خون و دیابت در حال انجام است

طرح غربالگری فشار خون و دیابت در حال انجام است

آوای میهن نیوز- معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت:طرح غربالگری فشار خون و دیابت  در استان زنجان در حال انجام است که از ۲۰ آبان آغاز و تا ۱۵دی ماه ادامه خواهد داشت.
دکتر مشهود تقیلو در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه فشار خون قاتل خاموشی است که باید جدی گرفته شود افزود:متاسفانه با توجه به بررسی های صورت گرفته در دنیا از هر ده نفر سه نفر مبتلا به فشار خون هستند.
وی تصریح کرد: تاکنون ۴۹ هزار و ۸۰۵ نفر معادل ۶.۲۵ صدم درصد از جمعیت هدف استان در طرح غربالگری فشار خون و دیابت شرکت کردند که رقم بسیار پایینی است.
تقیلو افزود: شایعترین علت مرگ و میر در استان بیماریهای قلبی و عروقی به میزان ۳۹.۵۸ درصد است و بعد از آن سرطان ها و تومورها به میزان ۷۳. ۱۵ درصد و بیماریهای تنفسی به میزان ۱۰.۶۲ درصد قرار دارند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: در مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی چند عامل اساسی از جمله دیابت و فشار خون بالا دخالت دارد.
وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی انجام گرفته ۷۹۶ هزار و ۳۳۳ نفر از جمعیت هدف استان تحت پوشش طرح ملی غربالگری فشار خون و دیابت قرار می‌گیرند، اضافه کرد: این طرح در استان همزمان با سراسر کشور در حال اجراست و گروه هدف این پویش، شهروندان ۱۸ سال به بالا و زنان باردار هستند و همچنین برنامه پایش از صفر تا صد درصد دوباره انجام می شود.
به گفته وی طرح غربالگری به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.
تقیلو ادامه داد:در این طرح خدمات فشار خون، دیابت، سنجش قد و وزن و حتی آزمایش های تجویزی گروه های هدف به صورت رایگان انجام می شود.
این مسوول با بیان اینکه در این طرح حتی بیماران دیابتی و مبتلایان به فشار خون نیز غربالگری می شوند، ادامه داد: طبق برنامه در مرحله بعدی برای غربالگری آن گروه از بیمارانی که بنا به دلایلی امکان حضور فیزیکی ندارند تیم های سیار اعزام خواهد شد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: تمامی شهروندان می‌توانند برای اندازه‌گیری قند خون و فشار خون خود به مراکز خدمات بهداشتی و درمانی در سطح شهرها و روستاها مراجعه کنند.
وی یادآور شد: مراکز خدمات بهداشتی و درمانی در ساعات اداری فعال خواهد بود که در صورت استقبال گروه های هدف شیفت عصر نیز فعال می شود.
این مسوول پزشکی گفت: تشخیص و کنترل زودهنگام دیابت و فشار خون اهمیت زیادی دارد.
وی اضافه کرد: تاکنون جمعیت هدف کمتری برای غربالگری مراجعه کرده اند و طبق جدول زمانبندی از برنامه عقب هستیم و به مشارکت مردم برای اجرای موفق این برنامه نیاز داریم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه مهمترین هدف این برنامه، شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشار خون و مداخله برای پیشگیری از بیماری‌های ثانویه در این افراد است، افزود: شهروندان هنگام مراجعه حتما کارت ملی یا شماره ملی خود را به همراه داشته باشند.
تقیلو در ادامه با بیان اینکه هم اکنون متوسط سن امید به زندگی در استان ۷۸.۹۵ سال است،‌افزود: این میزان در زنان ۸۱.۳ و در مردان ۷۶.۶۶ سال اعلام شده است.
به گفته وی این شاخص قبل از انقلاب در جامعه ایرانی، حدود ۵۵ سال بوده است.
وی در ادامه در خصوص سلامت محصولات کشاورزی برداشت شده در اطراف زنجانرود، گفت: نمونه برداری های از این محصولات انجام گرفته است و نتایج آن طی هفته های آینده اعلام خواهد شد تا نسبت به تفکیک یا اطمینان بخشی در این زمینه اقدام شود.
تقیلو درباره طرح جمع آوری پسماندهای مراکز درمانی و پزشکی استان،‌ گفت: در زمان حاضر نظارت های جدی بر نحوه جمع آوری پسماندهای مطب ها انجام و برای بی خطرسازی آنها اقدام می شود.

خبرنگار_مهران حبیبی

Share this post