مشکلات ترافیکی تنها با اعمال قانون رفع نخواهد شد

مشکلات ترافیکی تنها با اعمال قانون رفع نخواهد شد

آوای میهن نیوز- رئیس پلیس راهور استان زنجان با تاکید بر اینکه مشکلات ترافیکی تنها با اعمال قانون رفع نخواهد شد افزود: ای کاش دستگاه‌های متولی بنشینند و سهم خودشان را از مشکلات ترافیکی مشخص نمایند و در این راستا قول دهند که به وظایفشان عمل خواهند کرد لذا درآن زمان می‌توانیم بگوییم که مشکلات و معضلات ترافیکی در حال مرتفع شدن است.

سرهنگ سید حبیب موسوی در نشست با خبرنگاران رسانه‌های استان زنجان گفت: در برخی از کشورها اعمال قانون باعث رعایت قوانین مقررات راهنمایی رانندگی می‌شود اما در استان زنجان افتخار ما این است که مردم به دلیل اعتقاداتی که دارند از قانون تبعیت می‌کنند.

او با اشاره به اینکه رعایت قوانین راهنمایی رانندگی در زنجان نسبت به سایر شهرها بالاست افزود: رعایت قوانین راهنمایی رانندگی  در زنجان از فرهنگ  بالای مردم زنجان که همانا مذهبی بودن آنهاست متاثر است.

سرهنگ موسوی با تاکید بر اینکه متاسفانه مشکلات و معضلات ترافیکی شهر را همه از چشم پلیس راهور می‌بینند اظهار داشت: این در حالی است که باید به سه مقوله مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای مقررات نیز که از ارکان مهم راهنمایی و رانندگی است توجه شود.

این مسئول راهور تصریح کرد: اگر بخواهیم ترافیک روانی داشته باشیم ابتدا باید مهندسی ترافیکی خوبی را اعمال نماییم که این مهندسی نیز بر دو اصل مهم راه ایمن و خودرو ایمن بستگی دارد.

موسوی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه در خیابان سعدی زنجان با ترافیک نامعقولی مواجهیم افزود: در خیابان سعدی تاکنون مهندسی ترافیکی خوبی انجام نشده است البته این موضوع به گذشته‌ها برمی‌گردد که شهرداری و اصنافی که مجوز صادر می‌نماید باید پارکینگ مورد نظر آن مکان را نیز در نظر بگیرد.

او با انتقاد از اینکه چرا باید اکثر درمانگاه‌ها ، پزشکان، موسسات و بانک‌ها در هسته مرکزی شهر قرار بگیرند تاکید کرد: متاسفانه انباشت این گونه موارد باعث ایجاد ترافیک در هسته مرکزی شهر شده است.

رئیس پلیس راهور استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه دومین اصل راهنمایی رانندگی که همان آموزش است در کشور مغفول مانده و این مورد نیز تنها بر عهده راهنمایی رانندگی نمی‌باشد لذا با وجود ۳۲ دستگاه که وظیفه آنها نیز آموزش است می توانیم رعایت قوانین را به نحو مطلوبی در اختیار مردم قرار داد.

موسوی تصریح کرد: سبقت غیر مجاز و پارک دوبل را با فرهنگ سازی باید از رذالت اخلاقی به شمار آوریم و اگر این گونه باشد فرهنگ سازی در رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی جواب خواهد داد.

به گفته این مسئول راهور، کشته های تصادفات کشوری به۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر در یک سال  می رسد.

موسوی اظهار کرد: در سال ۲۰۱۱ طی تحقیقاتی که صورت گرفته مرگ یک نفر در تصادفات، منجر به خسارت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی در کشور می‌شود، لذا رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از نظر فرهنگی و دینی برای ما ضروری است.

رئیس پلیس راهور استان زنجان در ادامه آمار اعمال روزانه قانون را در استان ۳ هزار مورد اعلام کرد و گفت: زنجان در رتبه میانی اعمال قانون قرار دارد.

سرهنگ موسوی با اشاره به اینکه مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای مقررات مثلثی است که باید به آن توجه نمود افزود: اگر به این سه اصل توجه نماییم شاهد ترافیک و تصادفات کمتری در شهرمان خواهیم بود.

او گفت در راستای رفع مشکلات ترافیکی در ۹ ماهه سال جاری ۹ هزار دستگاه توقیف شده است و همچنین در راستای اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی ۱۰۷ درصد در ۹ ماهه امسال افزایش اعمال قانون را شاهد بوده‌ایم.

این مسئول ارشد راهور با انتقاد از اینکه برخی‌ها بدون داشتن تخصص اظهار نظر می‌نمایند ادامه داد: گاهاً بحث های غیر تخصصی و غیر کارشناسی باعث می‌شود که عملکرد راهنمایی و رانندگی زیر سوال برود اما ما خودمان را کنار نمی‌کشیم و همواره از عملکردمان دفاع می‌کنیم چرا که آمارها نشان می‌دهد در ۹ ماهه سال جاری ۱۰۷ درصد اعمال قانون داشته‌ایم و این موضوع نشانگر فعال بودن پلیس راهور است.

موسوی افزود یکی از معضلات ترافیکی شهر نیز افزایش بی‌رویه خودروهاست و طبق بررسی صورت گرفته برای هر دو نفر کمتر در استان یک خودرو وجود دارد که در این زمینه روزانه بیش از ۲۵۰ خودرو تعویض پلاک می‌شود و این آمار در طول ۵ سال ۱۰ سال ۵ برابر رشد داشته است.

رئیس پلیس راهور استان زنجان با اشاره به اینکه پلیس راهور همواره تلاش می‌نماید تا قانون راهنمایی و رانندگی رعایت شود اظهار کرد: افزایش توقیفات ۳۰۰ درصدی وسایل نقلیه بدون پلاک نشان از پویایی پلیس راهور دارد و همچنین راه اندازی ساخت پلاک به صورت بومی در استان زنجان از مهرماه نیز یکی از دستاوردهای پلیس راهور در استان است.

او آمار توقیف روزانه خودروهای شوتی را حداقل ۱۵ دستگاه اعلام کرد و افزود: در مورد خودروهای دارای شیشه دودی هم رویت از سه‌متری برای پلیس ملاک عمل است.

موسوی با بیان اینکه بولوار ۲۲ بهمن در زنجان اتوبان و یا بزرگراه نیست، ادامه داد: بر اساس تعریف، اتوبان دسترسی از اطراف ندارد و به همین دلیل  در بولوار ۲۲ بهمن سرعت ۶۰ کیلومتر اعمال می‌شود.

Share this post