افق پیش‌روی سازمان تأمین‌اجتماعی بسیار روشن است

دکتر عزیزخانی

افق پیش‌روی سازمان تأمین‌اجتماعی بسیار روشن است

میهن نیوز- مدیر کل تامین  اجتماعی استان  زنجان گفت: تأمین‌اجتماعی در راستای حفظ و صیانت از توانمندی بیمه‌شدگان در بخش کسب و کار کشور تلاش می‌کند ودر این راستا احساس آسایش و امنیت لازم نسل‌های آتی نیز از اولویت های مهم سازمان است.

 دکترعزیزخانی در نشست خبری  که به‌مناسبت آغاز هفته تأمین‌اجتماعی با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد ماه ذی‌الحجه و همچنین گرامیداشت هفته تأمین‌اجتماعی گفت: اجرای تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت سازمان تامین اجتماعی برای آیندگان به بهترین نحو ممکن  امکان پذیر است.

او با تأکید بر این‌که به‌رغم برخی اظهارنظرها ، افق پیش‌روی سازمان تأمین‌اجتماعی بسیار روشن است، گفت: در حوزه حاکمیت تأمین‌اجتماعی مشکلات، چالش‌ها و دشواری‌هایی وجود دارد اما جای نگرانی نیست و ما هم در این‌باره نگران نیستیم، بلکه بسیار به آینده خوشبین هستیم و با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که شده و تلاش‌هایی که از سوی همکاران صورت می‌گیرد، عبور از چالش‌ها و مشکلات و رسیدن به یک ساحل امن و آرام و تأمین آسایش بیمه‌شدگان عزیز ممکن و میسر است.

 مدیر کل تامین  اجتماعی استان  افزود: یکی از اسناد بالادستی مورد توجه در سازمان تأمین‌اجتماعی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی است چراکه این سند ارزشمند، مسیر غلبه بر چالش‌ها در حوزه تأمین‌اجتماعی را به خوبی نشان می‌دهد.

 

 

عزیزخانی ادامه داد: این سیاست‌ها هم چالش‌های حوزه تأمین‌اجتماعی را به‌دقت شناسایی کرده و هم راه‌حل‌های غلبه بر آنها را مشخص کرده است و از این حیث کار سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و اقدام و عمل را برای متولیان این حوزه‌ها آسان کرده است. اگرچه بخشی از این سیاست‌ها پیش از این در دیگر اسناد نیز مطرح شده بود اما سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در واقع بسته کاملی است از هر آنچه که در مسیر توسعه و تحول تأمین‌اجتماعی لازم و مورد نیاز است.

این مسوول با تأکید بر این‌که با استمرار مدیریت فعلی، رویکردهای اصلاحی و تحولی نیز استمرار خواهد یافت، به ۸ راهبرد تدوین شده در ابتدای این دوره اشاره کرد و افزود: از ابتدای قبول مسئولیت در این سازمان، تیم مدیریتی جدید ۸ کلان راهبرد را برای عبور از چالش‌ها و اصلاح کژکارکردی‌های موجود در سازمان تأمین‌اجتماعی تدوین کرد که تا امروز براساس این هشت راهبرد، اقدامات بسیار مهمی در حوزه‌های مختلف انجام گرفته است.

او هوشمندسازی تأمین اجتماعی ، تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای ، توسعه خدمات بیمه‌ای و درمانی ، کنترل مصارف و افزایش بازدهی دارایی‌ها ، بهره‌وری و افزایش بازدهی دارایی‌ها ، صیانت از بیمه‌شدگان در حوزه درمان ، اصلاح و سازماندهی صندوق در جهت پایداری ، فساد ستیزی و صیانت از اموال را ۸ راهبرد اقدام و عملی تیم مدیریتی اعلام کرد.

مدیر کل  بیمه تامین  اجتماعی استان  زنجان تعداد نفرات تحت پوشش  بیمه تامین اجتماعی استان زنجان را لغایت اسفند ماه سال ۱۴۰۱ را تعداد ۵۸ هزار و۵۷۲۹نفر اعلام کرد که پوشش ۵۳ درصدی جمعیت استان را در بر میگیرد  وافزود: همچنین تعداد بیمه شدگان این اداره کل در سال گذشته با رشد ۶/۲ درصدی به تعداد۲۰۴ هزار نفر رسیده است و  تعداد مستمری بگیران  نیزبا یک رشد ۷ درصدی به تعداد ۵۴ هزار و۶۶۴ نفر رسیده است.

او تعداد بیمه شدگان زنان خانه دار را ۸۸۵۸  نفر اعلام کرد وتصریح نمود:  در این موردرشد ۱۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته ایم و تعداد بیمه شدگان دانشجویی نیز با ۴۱ درصد رشد به عدد ۸۶۱ نفر رسیده است.

عزیزخانی تعدادبیمه بیکاری برقرار شده اداره کل لغایت اسفند ماه ۱۴۰۱ را۲۵۱۳ نفر دانست وگفت:  در این خصوص  بالغ بر ۱۲۷ میلیارد تومان پرداخت گردید.

مدیر کل تامین  اجتماعی استان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی سازمان، ناپایداری منابع و در کنار آن استقراض بی‌رویه از نظام بانکی برای اجرای تعهدات در سنوات گذشته بود افزود:  به‌نحوی‌که از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان استقراض از نظام بانکی اتفاق افتاده بود.

او در ادامه گفت: در طول دوره فعالیت سازمان تأمین‌اجتماعی، تغییراتی در حوزه جمعیتی و در بحث امید به زندگی اتفاق افتاده که مدیران حوزه های مرتبط با فعالیت سازمان و برخی مدیران سازمان در گذشته به هر دلیل به‌جای استفاده بهینه از فرصت‌های موجود، برای تأمین مالی تعهدات، تصمیماتی اتخاذ کرده بودند که بعضاً چالش‌هایی برای صندوق به‌وجود آورده است که یکی از آن چالش‌ها، بازنشستگی‌های پیش از موعد است که امروز سهم آن در کل موارد بازنشستگی به بیش از ۵۰ درصد کل بازنشستگی‌ها رسیده است.

دکتر عزیزحانی با اشاره به اینکه اجرا نشدن اصلاحات سنجه‌ای (پارامتریک) و سایر اصلاحات موردنیاز، متناسب با سیر تحولات اجتماعی و اقتصادی کشور از دیگر چالش‌هایی بود که در همان سال اول استقرار مدیریت جدید در سازمان شناسایی شد، تصریح کرد: در بخش اقتصادی نیز سازمان با چالش‌هایی روبه‌رو بود که از جمله آنها می‌توان به پایین‌بودن نرخ بازدهی دارایی‌ ها اشاره کرد.  چرا که برخی مداخلات غیرحرفه‌ای و عموماً سیاسی در شستا نیز از دیگر چالش‌های حوزه اقتصادی بود که با عنایت خداوند وبا رویکرد فسادستیزی دولت مردمی سیزدهم، بر آن غلبه شد در بخش درمان نیز بالابودن هزینه‌های درمان چالشی جدی بود که از همان ابتدا سازمان در صدد تدبیر آن برآمد.

این مسوول با نام بردن از «توسعه پوشش بیمه‌ای» به‌عنوان یکی از راهبردهای اساسی مورد توجه در سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: این راهبرد علاوه بر اینکه در راستای اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی مبنی بر توسعه بیمه اجتماعی برای آحاد مردم است، برای بهبود ناترازی منابع نیز بسیار مفید و مؤثر است و از این جهات بود که به‌عنوان یکی از راهبردهای اساسی سازمان تأمین‌اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. بر مبنای این راهبرد و به همت همکارانمان در حوزه بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی اتفاقات خوبی در این دوره در زمینه گسترش پوشش بیمه به اقشار خارج از چتر بیمه‌ای رقم خورد.

مدیر کل تامین  اجتماعی استان افزود: در دوره جدید بالغ بر یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمه‌شده جدید به سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه شده که طبق برآوردهای انجام شده، ماهانه بیش از هزار میلیارد تومان آورده مالی پایدار برای سازمان تأمین‌اجتماعی ایجاد کرده است و این برای مجموعه‌ای که مشکل ناترازی و ناپایداری منابع دارد، دستاورد بسیار بزرگی است. طبق برآوردهای انجام‌شده، بین ۵ تا ۶ میلیون نفر از جمعیت کشور، کسانی هستند که هنوز بیمه اجتماعی ندارند و می‌توانند تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار بگیرند.

عزیزخانی ادامه داد: پوشش بیمه‌ای این جمعیت علاوه بر اینکه مطابق قانون اساسی از تکالیف سازمان تأمین‌اجتماعی است به مثابه پنجره‌ای جمعیتی، فرصتی مغتنم برای مدیریت پایدار منابع در سازمان است.

او گفت: در استان زنجان نیزسال گذشته  در حمایت از تولید تعداد ۱۳۲۷ مورد تقسیط بدهی مراکز صنعتی و کارگاهی بالغ بر ۱۲۹ میلیارد تومان انجام شد و تعداد ۶۰ مورد بازدید از شرکت ها صورت گرفته که از نزدیک در جریان مشکلات صنایع قرار گرفتیم.

مدیر کل تامین  اجتماعی استان اضافه کرد: در حمایت از شرکت های دانش بنیان نیز ۳ جلسه آموزشی در پارک علم و فنآوری ، یک جلسه در جهاد کشاورزی ، جلسات آموزشی در محل اتاق بازرگانی و صنعت و معدن و نیز همایش خوب و بزرگ شرکت های دانش بنیان  در شهریورماه سال گذشته در محل اداره کل برگزار شد.

 

Share this post