بازنشستگی پیش از موعد ۵۳ درصد از مستمری‌بگیران تامین اجتماعی

 بازنشستگی پیش از موعد ۵۳ درصد از مستمری‌بگیران تامین اجتماعی

میهن نیوز-مدیر کل تامین  اجتماعی استان  زنجان در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر  برگزار شد به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بیمه‌های اجتماعی  اشاره کرد وگفت: با توجه به مشکلات و کاستی‌ها اتفاقات بسیار خوبی بعد از انقلاب  رقم خورده است. چرا که در سال‌های ۵۵ و ۵۶  از جمعیت ۳۵ میلیون نفری تنها حدود ۲۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند و امروز به برکت انقلاب بالغ بر ۷۴ درصد جمعیت نزدیک به ۹۰ میلیون نفری کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند و این دستاورد بزرگی است، هرچند آرمان ما در حوزه حکمرانی تأمین‌اجتماعی و آن‌چه که در اصل ۲۹ قانون اساسی آمده، پوشش کامل بیمه‌‌های اجتماعی برای آحاد جامعه است.

دکترمحمود عزیزخانی، آمار بیمه‌شدگان این سازمان در استان را ۲۰۸ هزار نفر اعلام و تصریح کرد: این آمار نسبت به مدت زمان مشابه افزایش ۲درصدی یافته است.

وی آمار بیمه‌شدگان خاص یا کمک دولت، شامل بافندگان فرش را ۵ هزار نفر، رانندگان را ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر، کارگران ۱۱هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت:  در مجموع در استان حدود ۳۲ هزار نفر بیمه شده خاص یا کمک دولت قرار دارند.

 عزیزخانی افزود: تأمین‌اجتماعی به‌عنوان یک سازمان اجتماعی و اقتصادی بزرگ، در عرصه‌های بیمه اجتماعی، خدمات درمانی مستقیم و غیرمستقیم و نیز حوزه اقتصادی فعالیت دارد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه در حوزه درمانی، این سازمان دومین تولید‌کننده خدمات درمانی و نخستین و بزرگترین خریدار خدمات سلامت در کشور است، ادامه داد: اکنون ۵۷ هزار مرکز درمانی طرف قرارداد تأمین‌اجتماعی هستند که این آمار در ابتدای این دولت ۵۲ هزار مورد بوده و بخش درمان تأمین‌ اجتماعی مخصوصاً بخش درمان مستقیم و ملکی سازمان که خدمات آن برای بیمه‌شدگان رایگان است، به‌عنوان سدی در برابر هزینه‌های کمرشکن سلامت برای افراد تحت پوشش این سازمان عمل می‌کند.

وی ادامه داد: بخش اقتصادی سازمان که در اقتصاد خرد و اقتصاد کلان تأثیرگذار است، در ۹ هلدینگ تخصصی فعالیت دارد که در استان زنجان هم دو شرکت نخ طایر صبا و شرکت سیمان زنجان با سهام مدیریتی وابسته به مجموعه شستا در حال فعالیت هستند.

عزیزخانی تعداد کارگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی فعال در استان را حدود ۱۵ هزار واحد اعلام کرد و افزود: تعداد بیمه شدگان بیمه فراگیر استان زنجان نیز حدود ۴۲ هزار نفر هستند.

مدیر کل تامین  اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در استان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، ادامه داد: این اداره کل ماهیانه حدود ۱۲ میلیارد تومان و در ۱۰ ماهه گذشته حدود ۱۲۰ میلیارد تومان بیمه بیکاری پرداخت کرده است.

وی آمار مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در استان زنجان را ۵۲ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام و تاکید کرد: ۵۳ درصد از مستمری‌بگیران بازنشستگی پیش از موعد گرفته‌اند که ناترازی در منابع را در درازمدت موجب خواهد شد.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر کارگر ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی استان زنجان هستند.

به گفته وی، در مجموع در استان حدود ۳۲ هزار نفر بیمه شده خاص و با کمک دولت اعم از بافندگان، رانندگان، کارگران ساختمانی، باربران، خادمین مساجد، زنبور داران و کارفرمایان مشمول کمک دولت ‌تحت پوشش هستند.

عزیزخانی خاطرنشان کرد: تعداد بازنشستگان و مستمری بگیران استان تا آذرماه امسال از ۴۹ هزار نفر به ۵۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده که حدود هشت درصد رشد داشته است.

این مسوول گفت: در استان زنجان حدود ۲ هزار و ۲۴ نفر نیز بیمه بیکاری دریافت می کنند و تامین اجتماعی استان ماهانه حدود ۱۲۰ میلیارد ریال و در ۱۰ ماهه گذشته حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بیمه بیکاری پرداخت کرده است.

وی افزود: حدود ۵۳ درصد بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در کشور و استان را بازنشستگان پیش از موعد تشکیل می‌دهند و در استان زنجان ۱۳ هزار نفر بازنشسته پیش از موعد هستند.

Share this post