رودخانه های رشت یک گام به احیا نزدیک تر شدند

رودخانه های رشت یک گام به احیا نزدیک تر شدند

آوای میهن نیوز-استاندار گیلان با بیان اینکه رودخانه های رشت یک گام به احیا نزدیک تر شدند،گفت: پیشرفت فیزیکی اجرای پروژه فاضلاب رشت نیز به ۵۸ درصد رسید ضمن اینکه مدت زمان اجرای این پروژه تا سال ۱۴۰۵ در نظر گرفته شده‌است.

 اسدالله عباسی در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب منطقه سیاه اسطلخ رشت اظهار کرد: اجرای پروژه فاضلاب رشت بعد از سال‌ها وقفه هم اکنون با جدیت ادامه دارد.

وی عنوان کرد: بعد از بازدید رییس محترم جمهور از رودخانه‌های زرجوب و گوهررود در دور نخست سفر به گیلان و تاکید بر ساماندهی این ۲ رودخانه برنامه شناسایی و رفع منشاء آلودگی این رودخانه‌ها آغاز شد.

نماینده عالی دولت در استان گیلان افزود: در این راستا و برای رفع آلودگی‌ها در زمان حاضر، هشت کیلومتر از حدود ۱۰ کیلومتر پروژه جمع‌آوری فاضلاب فخب رشت به پایان رسید و از امروز جمع‌آوری فاضلاب منطقه سیاه اسطلخ آغاز شده‌است.

وی با اشاره به شناسایی منشاء آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود و برنامه‌ریزی‌ها برای مسدود کردن آنها عنوان کرد: زندان لاکان رشت از منشاء آلودگی‌های این رودخانه‌ها بوده که با راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب آن یکی از منشاء آلودگی حذف شده‌است.

عباسی با بیان اینکه فاضلاب مسکن مهر و شهر صنعتی رشت از دیگر منشاء آلودگی این رودخانه‌ها است، افزود: تصفیه‌خانه فاضلاب مسکن مهر به اتمام رسیده و ضمن اینکه احداث تصفیه‌خانه شهرصنعتی در حال انجام است.

وی در ادامه درباره احداث تصفیه‌خانه شیرابه سراوان رشت اظهار کرد: مناقصه عملیات جمع‌آوری و هدایت شیرابه محل دفن زباله سراوان به تصفیه‌خانه بازگشایی شده و در آینده نزدیک به پایان می رسد که با بررسی قراردادها آغاز خواهد شد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه احداث تصفیه‌خانه بیمارستان‌ها نیز به پایان رسیده‌است، بیان کرد: ضمن شناسایی ۱۰۰ نقطه از آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت، لایروبی این رودخانه‌ها آغاز شده‌ که همه این اقدامات در راستای حفظ محیط زیست و سلامت مردم است.

وی بیان کرد: بخشی از آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت مربوط به آب‌های سطحی و فاضلاب خانگی بوده که طرح‌ها در این ارتباط نیز آغاز شده ضمن اینکه لایروبی در پنج نقطه این رودخانه‌ها از سوی شهرداری رشت در حال انجام است.

نماینده عالی دولت در استان گیلان اظهار کرد: در راستای این لایروبی نیاز به همکاری مردم است تا ریختن زباله و هدایت آب‌های آلوده به این رودخانه‌ها خودداری کنند.

وی با اشاره به نقش مهم مردم برای حفظ محیط زیست اظهار کرد: مردم و مسئولان باید در کنار هم برای حفظ محیط زیست و اجرای پروژه‌های زیست محیطی همکاری کنند.

مدیرعامل آب و فاضلاب گیلان نیز در مراسم آغاز عملیات اجرای پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب منطقه سیاه اسطلخ رشت گفت: محدوده تحت پوشش این پروژه از پل سیاه اسطلخ تا فلکه جهاد بوده که کوی فرهنگیان را نیز شامل می‌شود.

علیرضا غیاثی با بیان اینکه این پروژه حدود ۹.۲ دهم کیلومتر شبکه را در بر می‌گیرد اظهار کرد: برآورد اولیه اجرای این پروژه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده که پیش بینی می‌شود تا پایان سال به اتمام برسد و وارد مدار بهره‌برداری شود.

وی بیان کرد: پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب منطقه سیاه اسطلخ رشت حدود ۲ هزار و ۳۵۰ فقره انشعاب را در برمی گیرد و جمعیت حدود پنج هزار و ۵۰۰ نفر را پوشش می‌دهد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان گیلان عنوان کرد: این پروژه در شبانه‌روز در مجموع هزار و ۱۵۰ مترمکعب فاضلاب جمع‌آوری و به سمت تصفیه‌خانه هدایت می‌کند.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *