پرستاران، فراموش شدگان پس از کرونا

پرستاران، فراموش شدگان پس از کرونا

میهن نیوز – پرستاران، فرشتگان بی ادعایی هستند که با وجود مشکلات و سختی‌های فراوان برای خدمت به همنوع خود از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کنند و با جان و دل با بیماران همراه و همدل هستند.

به گزارش ایرنا، با واژه پرستار از روزی که به دنیا می آییم مانوس هستیم و بعدها که راهمان به یک مرکز درمانی می افتد آشناتر می شویم.

پرستاری و مراقبت کردن در زندگی تک تک انسانها مفهوم عمیق و والای انسانی دارد و جلوه‌ای خاص و خالص از تلاش بی‌دریغ و صبورانه برای کمک به انسان‌های دردمند و نیازمند است.

در دوران تاخت و تاز کرونا این افسران سلامت، نقش بسیار حساس، بزرگ و ایثارگرانه در مبارزه با این بیماری داشتند و با نثار جان خود از کیان سلامت جامعه و شهروندان صیانت کردند.

پرستاری شغلی توامان با صبر و بردباری است و تلاش‌های خالصانه و مجاهدت گونه پرستاران و بزرگ منشی و خصال نیکوی آنها هیچگاه از یاد بیماران و همراهانشان نخواهد رفت.

وقتی یکی از اعضای خانواده یا بستگان ما در بیمارستان و در بخش آی سی یو آن بستری می شود و روزهای سختی را می گذراند، از نزدیک با سختی و حساسیت کار پرستاران بیشتر آشنا می شویم و آنها را فرشتگان بی ادعایی می بینیم که برای بهبودی بیماران از هیچ تلاشی مضایقه نمی کنند.

خبرنگار ایرنا به بهانه روز پرستار به بخش آی سی یو بیمارستان ولیعصر(عج) زنجان سر زده و با چند تن از پرستاران این بخش گفت و گو کرده است.

 

فعالیت در بخش آی سی یو وجدان می خواهد

محمد مهدی خدابنده از جمله پرستاران بخش آی سی یو بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان در مورد چگونگی ورود به این عرصه، می گوید: از سال ۹۶ به این کار مشغول شده و پیش از آن در بخش هایی نظیر ارتوپدی، داخلی و اورژانس فعالیت می کرده و پس از ۲ سال به بخش آی سی یو منتقل شده است.

او در ارتباط با سختی کار پرستاری می گوید: بخش آی سی یو سختی های خاص خود را دارد، چرا که بیماران بد حالی در اینجا بستری می شوند که امکان حضور همراه برای آنها وجود ندارد و این بیماران اغلب به دلیل نداشتن هوشیاری به دستگاه وصل هستند و همین موضوع، اهمیت کار پرستاران این بخش را بیشتر مشخص می کند.

این پرستار با بیان اینکه کار کردن با این گروه از بیماران دشواری های زیادی دارد، ادامه می دهد: کار در این بخش، وجدان بالایی می خواهد، چون کسی فعالیت های این بخش را زیر نظر ندارد، بیمار بیدار نیست که ببیند، پس فقط خود پرستار می ماند با وجدان کاری و خدایی که ناظر همه چیز است.

کار در این بخش وجدان بالایی می خواهد، چون کسی فعالیت ها را زیر نظر ندارد، بیمار بیدار نیست که ببیند، پس فقط خود پرستار می ماند با وجدان کاری و خدایی که ناظر همه چیز است.

وی با بیان اینکه در این بخش یک پرستار می تواند هر آنچه از دستش بر می آید برای بیمار انجام دهد و یا اینکه عملا چنین کاری را انجام ندهد، تاکید می کند: همواره پای وجدان کاری در میان است چون بیماران نیازمندی بر تخت خوابیده اند و با مرگ دست و پنجه نرم می کنند.

خدابنده لو از علاقه فراوانش به کار پرستاری می گوید و می افزاید: از کاری که برای بیماران و یا مددجو انجام می دهم لذت می برم و به طور مستمر پیگیر کارها و انجام کارهای درمانی بیماران هستم.

این پرستار بیمارستان ولی عصر(عج) با بیان اینکه یکی از سخت های این شغل شیفت های شب کاری بوده که بسیار طاقت فرساست، اضافه می کند: طی کردن یک شیفت بدون استرس کار دشواری است و در کنار آن مسائل پیرامونی، سختی ها را چند برابر می کند.

خدابنده لو به خاطرات بد دوران کاری اش اشاره می کند و می افزاید: چهار سال پیش، بیماری ۶۴ ساله با وضعیت هوشیار در بخش عمومی پذیرش شد و فقط شکستگی لگن داشت، نزدیک صبح برای کارهای دارویی بیمار مراجعه کردم متاسفانه او به دلیل آمبولی فوت کرده بود که خاطره بسیار تلخ و ناراحت کننده ای برای من شد.

وی ادامه می دهد: خاطره خوب من برگزاری مراسم تولد توسط همکارانم بود که لحظه ای بسیار ماندنی شد و نشان داد در کنار تمامی این سختی ها می توان خاطرات خوشی را برای پرستاران رقم زد.

این پرستار با اشاره به اهمیت بخش آی سی یو، ادامه می دهد: این بخش مرز بین مرگ و زندگی و ایستگاه آخر عمر انسانهاست و بیمار یا فوت می کند و یا دوباره به زندگی بر می گردد بنابراین این بخش دل نگرانی ها و استرس های خاص خود را دارد.

این پرستار زنجانی به وضعیت شغلی پرستاران اشاره کرده و می گوید: متاسفانه آنگونه که باید و شاید شغل پرستاری در جامعه نهادینه نشده است و مردم نسبت به این شغل نگاه مطلوبی ندارند از طرفی پرستاران به لحاظ میزان حقوق دریافتی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

وی با بیان اینکه پرستاران آنگونه که باید و شاید به جایگاه خود نرسیده اند، اضافه می کند: توجه مسوولان به ویژه مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اطلاع رسانی در این زمینه می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

پرستاران بعد از کرونا فراموش شدند

دیگر پرستار این بخش نیز با ۱۲ سال سابقه کاری ادامه می دهد: به دلیل علاقه ای که از دوران کودکی به پرستاری داشتم این حرفه سخت را با عشق و علاقه انتخاب کردم.

سمیه اشرفی با بیان اینکه پرستاری را از بخش های داخلی یک و اعصاب آغاز کردم و ۹ سال است که در بخش آی سی یو کار می کنم، ادامه می دهد: هر بخش از بیمارستان بسیار حساس است و ظرافت های خاص خود را دارد.

این پرستار با بیان اینکه آی سی یو محل نگهداری بیماران پر ریسک است و به مراقبت های ویژه نیاز دارد، ادامه می دهد: پرستاران این بخش به طور مستمر بر بالین بیمار حضور دارند و تمامی تلاش خود را به کار می گیرند و همیشه با استرس همراه هستند.

آی سی یو محل نگهداری بیماران پر ریسک است و به مراقبت های ویژه نیاز دارد، پرستاران این بخش به طور مستمر بر بالین بیمار حضور دارند و تمامی تلاش خود را برای درمان بیماران به کار می گیرند.

وی با اشاره به یک خاطره تلخ خود در دوران کرونا،‌ ادامه داد: ساعت پنج و نیم صبح حال پنج بیمار رو به وخامت گذاشت و دقایقی بعد فوت کردند و من و همکارانم از شدت ناراحتی و بغض زانو زدیم و گریه کردیم.

اشرفی به خاطرات خوش خود نیز اشاره می کند و می گوید: وقتی همراهان بیماران بیرون از آی سی ما را می بینند و از بهبودی بیماران خود تشکر می کنند بسیار ارزشمند است و به بهترین خاطره ما تبدیل می شود.

این پرستار زنجانی در خصوص چالش های پرستاری به موضوع کمبود نیرو اشاره و خاطرنشان می کند: شیفت های زیاد، پایین بودن حقوق و کارانه ها و اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات با فرمول جدید از جمله مشکلات این قشر است.

 

وی اظهار می کند: متاسفانه به پرستاران بهایی داده نمی شود، هرچند به این قشر در دوران کرونا توجه شد، اما پس از آن به فراموشی سپرده شدند، با وجود این مسائل این قشر همچنان با عشق و علاقه وصف ناشدنی در راستای خدمت رسانی به همنوعان تلاش می کنند.

میزان حقوق پرداختی پرستاران مطلوب نیست

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز با اشاره به مشکلات پرستاران و اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، می گوید: به دلیل تامین نشدن زیرساخت های لازم، اجرای این طرح با تاخیر مواجه شده و میزان پرداختی های پرستاران مطلوب نیست.

رضا بهمنی با بیان اینکه با تمهیدات صورت گرفته،‌ میزان حقوق پرداختی پرستاران از یک رویه برخوردار شده اما کارانه و تعرفه ها به مبلغ واقعی نرسیده است، اضافه می کند: با تصمیم وزارت بهداشت میزان تعرفه پرداختی امسال نسبت به سال قبل افزایش یافت.

وی با بیان اینکه این استان کمبودی از نظر تعداد پرستار ندارد و در این خصوص به میانگین کشوری هم نزدیک است، اظهار می کند: نسبت پرستار به تخت در استان ۱.۳۶ و این میزان در سطح کشور ۱.۳ دهم است.

بهمنی پایین بودن میزان اضافه کار را از دیگر چالش های این قشر عنوان می کند و می گوید: همین مساله موجب بی انگیزگی پرستاران شده است.

پایین بودن میزان اضافه کار را از دیگر چالش های این قشر است.

وی اظهار می کند: هم اکنون از طریق سازمان های مدیریت و برنامه ریزی و امور استخدامی کشور اصلاحیه ای مبنی بر افزایش اضافه کار کادر درمانی در حال پیگیری است که امیدواریم به نتیجه برسد.

این مسوول با بیان اینکه اغلب پرستاران برخورد خوبی با مراجعین دارند، ادامه می دهد: کادر درمان تلاش می کنند شان ارباب رجوع را حفظ کنند، هرچند اعتراضاتی نسبت به رفتار برخی پرستاران در بخش های با فشار کاری بالا همانند اورژانس وجود دارد.

برآیند:

پرستاری شغلی سخت و در عین حال بسیار حساس است و رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی پرستاران می تواند سطح خدمت رسانی آنها را ارتقا دهد.

همچنین توجه مسوولان به معضلات پرستاران ضروری است و باید جایگاه و شان آنها در جامعه به نحو مطلوبی نهادینه شود.

 

Share this post