ظرفیت های همکاری بین استان زنجان و شهرهای کربلا و بابل عراق

ظرفیت های همکاری بین استان زنجان و شهرهای کربلا و بابل عراق

 

به گزارش آوای میهن نیوز، شصت و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، به صورت همزمان در محل اتاق بازرگانی زنجان، سالن جلسات پیامبر اعظم(ص) استانداری و محل ادارات و کنسولگری ایران در کربلا به صورت ویدیو کنفرانس با رعایت پروتکل های بهداشتی ستاد ملی کرونا برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان در ابتدای این جلسه با اشاره و تقدیر از حضور سه شرکت سیم و کابل ابهر، توزیع ایران ترانسفو زنگان و گسترش صنایع روی ایرانیان از استان زنجان در جمع برترین های صادراتی سال ۱۳۹۹ ایران، اظهار داشت: هفته گذشته دو شرکت ایران ترانسفوی زنجان در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفتند که امید است با برچیده شدن تحریم های ظالمانه زمینه توسعه و صادرات هرچه بیشتر محصولات مختلف تولیدی از استان زنجان فراهم شود.

علی یگانه فرد با بیان اینکه در نقشه تجارت خارجی هم ظرفیت ها و هم کشورهای هدف گذاری شده دیده شده است، ابراز کرد: از ابتدای سال تاکنون ۹ جلسه شورا برگزار شده که ۵۶ مصوبه در پی داشته که ۴۹ مصوبه استانی و ۷ مصوبه ملی داشته که ۶۰ درصد مصوبات نیز اجرایی شده است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به اینکه جلسات شورای گفتگو بر اساس نقشه راه تجارت خارجی استان ظرفیت های استانی در بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل، شیلات، کشمش، زیتون، بورس و غیره مورد بررسی قرار گرفته است: تصریح کرد: ذیل نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان، همکاری با کشور بنگلادش و کشورهای عضو گروه دی ۸ مورد بررسی قرار گرفت و پس از سفر سفیر بنگلادش به استان، در حال حاضر ۲ شرکت موفق به همکاری و ایجاد ارتباط جهت صادرات محصولات خود شده‌اند.

یگانه فرد با بیان اینکه ظرفیت‌های بازار شهر کربلا و عراق بررسی خواهد شد تا شاهد افزایش صادرات استان زنجان از ۲۸ به ۱۰۰ میلیون دلار باشیم، تصریح کرد: در رابطه با کار با کشور ارمنستان نیز مکاتبات صورت گرفته و این کشور می‌تواند هدف بعدی کار با استان زنجان ذیل نقشه راه تجارت خارجی باشد.

وی با بیان اینکه بحث آموزش در اتاق هر ساله به صورت جدی پیگیری شده است، گفت: امسال نیز تاکنون ۲۱ دوره آموزش مختلف در اتاق برگزار شده که عمده مباحث آن تجارت و صادرات و به صورت مجازی و رایگان با توجه به شیوع ویروس کرونا بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان همچنین اشاره ای به تهیه تدوین و طراحی کتاب توانمندی های تولیدی صادراتی استان زنجان در بخش کشاورزی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی داشت و گفت: این کتاب در سطح استان و همچنین در سطح کشور و اتاق های بازرگانی و مشترک و همچنین سفارتخانه ها توزیع شده است.

در ادامه این جلسه گزارشی از وضعیت اقتصادی زنجان و کربلا و زمینه‌های همکاری دو طرف به ابتکار اتاق بازرگانی زنجان ارائه شد که بر اساس این گزارش با توجه به تصویب نقشه راه تجارت خارجی استان و نیاز به توسعه صادرات غیرنفتی کشورمان، بدون شک اهمیت عراق برای اقتصاد استان اهمیتی استراتژیک بوده و تراز تجاری مثبت با این کشور، نشانگر ارزآوری و ایجاد زمینه های اشتغال، حرکت به سمت تولید صادرات محور و افزایش درآمد استان خواهد بود. بر اساس نقشه راه تجارت خارجی هدف گذاری برای صادرات به عراق ابتدا حفظ بازار و سپس افزایش  به میزان  سه برابر مقدار کنونی است.

بر اساس این گزارش افزایش میزان صادرات استان زنجان به مقدار ۱۰۰ میلیون دلار ، گسترش و متنوع سازی اقلام صادراتی استان ، گسترش و متنوع سازی بازارهای هدف صادراتی  سوم از طریق عراق، ارتقاء سطح کیفی تولیدات استان جهت رقابتی تر شدن کالاهای تولیدی و حرکت به سمت تولید صادرات محور با  ترغیب واحدهای استان جهت ایجاد واحد R&D و ثبت برند بین المللی و بازار یابی از طریق مراکز بومی در عراق از اهداف کلی این مهم قلمداد شده است.

Share this post