جزئیات و نحوه فروش سهام عدالت- ۴ گام فروش سهام عدالت در بورس

جزئیات و نحوه فروش سهام عدالت- ۴ گام فروش سهام عدالت در بورس

جزئیات و نحوه فروش سهام عدالت

۴ گام فروش سهام عدالت در بورس/ آزادسازی، سجام، کد بورسی و نحوه فروش

برای فروش سهام عدالت در بورس به دنبال آزادسازی آن افراد باید ابتدا نسبت به مالکیت سهام خود به صورت مستقیم اقدام کنند.

به گزارش آوای میهن نیوز، فروش سهام عدالت در بورس پس از آنکه به دستور مقام معظم رهبری آزادسازی سهام عدالت کلید خورد یکی از سوالات کاربران راهبرد معاصر در روزهای اخیر بوده و در این خبر تلاش می کنیم به تفصی نحوه فروش سهام عدالت، ارزش سهام عدالت، جزئیات آزادسازی و مالیک سهام عدالت و سایر موضوعات مرتبط را به تفصیل توضیح دهیم تا کاربران بتوانند بهترین تصمیم را برای سهام عدالت خود اتخاذ کنند.

 

گام اول فروش سهام عدالت در بورس/ مالکیت سهام عدالت

در گام اول برای فروش سهام عدالت در بورس دارندگان این سهام باید نسبت به اعلام مالکیت سهام از طریق سامانه سهام عدالت اقدام کنند. در حال حاضر سهام عدالت تنها به افراد اختصاص داده شده است اما آنها امکان مدیریت و خرید و فروش سهام را ندارند و عملا بلوکه هستند و مدیریت آنها در دست دولت قرار دارد و دولت نیز سالانه سود عایدی را بین سهامداران توزیع می کند که آخرین واریز شود سهام عدالت در اسفند ۹۸ اتفاق افتاد.

برای مالکیت سهام عدالت ابتدا وارد سایت سهام عدالت به آدرس samanese.ir شوید. پس از ورود به سایت تصویر زیر را می بینید. در گزینه بالایی یعنی سامانه الکترونیکی سهام عدالت روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید. گزینه پایین مربوط به سایت خبری و پایگاه اطلاع رسانی سهام عدالت است و آخرین اطلاعیه های سازمان خصوصی سازی از طریق آن منتشر می شود.

فروش سهام عدالت در بورس

در این صفحه توضیحاتی درباره سهام عدالت به شرح زیر آمده است که لازم است با تیک زدن گزینه «مطالب فوق را مطالعه نموده و می پذیرم» ادامه را انتخاب کنید:

  • این سامانه برای مشاهده خلاصه وضعیت سهام داران سهام عدالت است.
  • اطلاعات درخواست شده در این سامانه باید با دقت و توسط شخص سهام دار، بازماندگان ایشان و یا ولی، وکیل، قیم قانونی آنها وارد شود.
  • وارد نمودن شماره تلفن همراه معتبر در سامانه به منظور ثبت شماره شبای بانکی الزامی است، سازمان خصوصی سازی اجازه دارد در مواقع ضروری جهت اطلاع رسانی با شماره تلفن همراه اعلام شده از طریق پیامک یا تماس تلفنی ارتباط برقرار نماید.
  • حداكثر زمان درنظر گرفته شده برای هر بار استفاده از سامانه ۱۰ دقیقه می باشد. پس از پایان زمان مذكور، مراجعه کننده باید از ابتدا به سامانه وارد شود.
  • در صورتی که در مراحل شناسایی بیش از سه بار، اطلاعات هویتی نادرست انتخاب شود، دسترسی به سامانه تا ۷۲ ساعت مسدود می گردد.
  • فعالیت مراجعین در این سامانه ثبت شده و قابل پیگیری می باشد.

نحوه فروش سهام عدالت

در این بخش طی ۴ مرحله از شما کد ملی، نام پدر، شماره شناسنامه و سال تولد پرسیده می شود و اگر همه این گزینه ها را صحیح انتخاب کنید وارد صفحه کاربری خود در سایت سهام عدالت می شوید.

مالکیت سهام عدالت سهام داری مستقیم

در صفحه کاربری شما در سامانه سهام عدالت ۴ بخش اصلی قابل مشاهده است شامل شماره همراه، شماره شبا، وضعیت دارای و «آزادسازی سهام عدالت». روی گزینه آزادسازی سهام عدالت کلیک کنید تا وارد صفحه بعد شوید.

روش فروش سهام عدالت

در این مرحله از شما پرسیده می شود آیا تمایل به سهام داری مستقیم سهام عدالت دارید یا سهام داری غیر مستقیم. برای فروش سهام عدالت حتما باید گزینه سمت راست یعنی «استفاده از روش سهام داری مستقیم» را تیک موافقت بزنید و ادامه دهید. در روش سهام داری غیر مستقیم مدیریت سهام شما از طریق شرکت های استانی سهام عدالت در اختیار دولت قار می گیرد و شما حق فروش آن را ندارید و تنها سالانه سود آن برای شما واریز می شود.

گام دوم فروش سهام عدالت در بورس/ ثبت نام در سامانه سجام

پس از تعیین مالکیت سهام عدالت خود به روش سهام داری مستقیم شما به سازمان خصوصی سازی اعلام کردیه اید که تمایل دارید مدیریت سهام در دست خودتان قرار گیرد. طبق اعلام رئیس سازمان خصوصی سازی از ۱۰ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد فرصت تعیین تکلیف مالیکت سهام عدالت افراد است پس تا تاریخ ۱۰ خرداد فعلا اقدامی برای خرید و فروش سهام عدالت نمی توان انجام داد.

با این وجود پیشنهاد می شود در این بازه نسبت به ثبت نام در سامانه سجام سهام عدالت اقدام کنید. سامانه سجام یک سامانه جامع اطلاعا اقتصادی است و همه افرادی که تمایل به خرید و فروش سهام در بورس دارند حتما باید در آن ثبت نان کنند و احراز هویت شوند.

برای ثبت نام در سامانه سجام باید به سایت sejam.ir بروید و انتخاب گزینه «ثبت نام در سجام» تمام اطلاعات خواسته شده شامل اطلاعات فردی مانند کد ملی، شماره شناسنامه و … محل سکونت، تحصیلات، اطلاعات بانکی و … را به صورت کامل و دقیق وارد کنید و در پایان یک کد رهگیری به شما داده می شود.

پس از تکمیل ثبت نام در سجام نیاز به احراز هویت شما وجود دارد و این مرحله حتما باید حضوری و از طریق انگشت نگاری انجام شود. لذا دارندگان سهام عدالت با کد رهگیری خود باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و در آنجا با پرداخت ۱۵ هزار تومان کار تایید هویت شما انجام می شود و در صورت نهایی شدن اطلاعات شما از طریق دفتر پیشخوان برای سامانه سجام ارسال می شود.

پس از این مدتی زمان می برد تا نتیجه تایید هویت شما در سامانه سجام اعلام شود و این روزها با توجه به درخواست های زیاد برای ثبت نا در سامانه سجام قدری فرایند آن طولانی تر شده است و تا دو ماه ممکن است به طول بینجامد . پس در اسرع وقت اقدام کنید.

 

گام سوم فروش سهام عدالت/ دریافت کد بورسی

همه افراد برای فعالیت در بازار بورس و خرد و فروش سهام باید کد بورسی داشته باشند. کد بورسی از طریق سازمان بورس اوراق بهادار و واسطه کارگزاری ها صادر می شود لذا باید از طریق یکی از کارگزاری های موجود نسبت به ثبت نام و دریافت کد بورسی خود اقدام کنید. ثبت نام در بورس در برخی کارگزاری ها به صورت آنلاین و سایتی انجام می شود و با توجه به شرایط کرونا توصیه می شود این روش را پیش بگیرید.

با این وجود دولت برای جلوگیری از ازدحام مردم در کارگزاری ها اعلام کرده پس از پایان مرحله اعلام مالکیت در خرداد ماه خودش نسبت به صدور کد بورسی برای دارندگان سهام عدالتی که روش سهام داری مستقیم را انتخاب کنند صادر می کند و برای آنها ارسال می کند.

 

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: کسانی که روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب می‌کنند فعلا نیازی به کد بورسی ندارند، بلکه بعد از مهلت یک ماهه فهرست این افراد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، سمات می‌فرستیم و در آنجا برای سهامداران عدالت کد معاملاتی بورسی در نظر گرفته می‌شود و سهام به نام فرد می‌شود، اما فعلا نیازی به کد بورسی نیست. فعلا تا یک ماه فرصت وجود دارد که سهامداران عدالت روش مدیریت مستقیم و یا غیر مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کنند و بعد برای کسانی که روش مستقیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کرده‌اند، از طریق شرکت سپرده‌گذرای هم سهام به نام آنها می‌شود و هم کد بورسی به آنها تخصیص می‌شود و می‌توانند بر اساس دستورالعمل و ضوابطی که شورای عالی بورس در آینده نزدیک تصویب و ابلاغ می‌کند، به معامله سهام بپردازند.

تصمیم با شما است که خودتان زودتر این روند را دنبال کنید و یا صبر کنید تا یک ماه دیگر دولت کد بورسی شما را تخصیص دهد و ارسال کند.

 

گام چهارم فروش هام عدالت در بورس/ عرضه در بازار سرمایه

پس از طی کردن همه مراحل بالا شما امکان فروش سهام عدالت خود در بورس را پیدا می کنید و لازم است با نا کاربری و رمزی که کارگزاری در اختیار شما قرار داده وارد صفحه معاملاتی خود شود و با قیمیتی که مد نظرتان است سهام عدالتتان را عرضه کنید. پس از فروش سهام عدالت در بورس مبلغ آن به حساب کاربری شما در کارگزاری منتقل می شود و اگر قصد دریافت آن را دارید باید گزینه دریافت وجه نقد را در صفحه بورسی خود انتخاب و پس از وارد کردن مبلغ گزینه تایید را بزنید. پس از آن ظرف ۲۴ ساعت یعنی روز کاری بعدی مبلغ به حساب شما منتقل می شود.

مبلغ سهام عدالت شما به حسابی واریز می شود که در مراحل ثبت نام به عنوان حساب بانکی اصلی خود به کارگزاری معرفی کردید و اطلاعات حساب و شمار شبای آن را داده اید.

 

Share this post