باید از تمام ظرفیت ها برای فرهنگ سازی در حوزه آموزش سواد بهره برد

باید از تمام ظرفیت ها برای فرهنگ سازی در حوزه آموزش سواد بهره برد

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان:

باید از تمام ظرفیت ها برای فرهنگ سازی در حوزه آموزش سواد بهره برد

نشست مشترک مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان و معاون سوادآموزی استان درخصوص جذب و آموزش افراد بی سواد و کم سواد روستایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگارما،مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری در این جلسه با اشاره به تاثیر سواد در بخش های مختلف زندگی گفت: باید از تمام ظرفیت ها برای فرهنگ سازی در حوزه آموختن و یادگیری  و آموزش سواد بهره برد.

هادوی با بیان اینکه امر سواد و آگاهی در ارتقاء سطح زندگی و نگرش افراد موثر است، افزود: با همکاری معاونت سوادآموزی استان و با بسج همگانی شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران می توانیم گام های جدی تر و بنیادی تری در راستای ریشه کنی بی سوادی در روستاها برداریم.

وی با اعلام آمادگی برای تحقق پوشش حداکثری بی سوادان روستایی و ایجاد بستر مناسب برای آموزش آنها تصریح کرد: سرمایه گذاری در بخش آموزش افراد بالغ و پدران و مادران بی سواد روستایی در واقع سرمایه گذاری در راستای آینده بهتر برای فرزندان روستا است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اضافه کرد: دهیاری های تمام روستاهای استان آمادگی همکاری به منظور احصاء آمار بی سوادان و کم سوادان را داشته و در راستای تامین فضای آموزش در رووستاهای فاقد امکانات ساختمانی نیز دهیاران همکاری خواهند داشت.

هادوی با ابراز خرسندی از توجه ویژه به روستاهای محروم در حوزه آموزش سواد گفت: از تمام ظرفیت قانونی خود برای تشویق و ترغیب بی سوادان روستایی به منظور یادگیری سواد و فراگیری مهارت های مرتبط استفاده کرده و در این حوزه همراه و همگام معاونت سوادآموزی در استان تلاش خواهیم کرد.

آموزش سواد و مهارتهای مربوط به آن یک وظیفه همگانی است

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در ادامه این جلسه  گفت: سواد به عنوان یکی از مهمترین شاخصه های توسعه نقش مهمی در ارتقاء جایگاه یک کشور و ملت در جهان دارد و بر اساس فرهنگ غنی اسلامی ایرانی، یادگیری و آموزش نه تنها یک تکلیف بلکه یک فریضه است .

فرحناز فتحی با بیان اهداف و سیاست های ۱۴ گانه سازمان نهضت سوادآموزی در سال جدید تحصیلی سوادآموزان افزود:تأمین و بسط عدالت در بهره مندی از فرصت ها و امکانات سوادآموزی با کیفیت ازطریق اجرای برنامه سوادآموزی و یادگیری مادام‌العمر برای افراد جامعه به ویژه محرومان از فرصت آموزش در مناطق روستایی و حاشیه نشین و کم برخوردار از مهمترین برنامه های این معاونت است.

 وی تلفیق آموزش سواد با مهارت به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار را از اولویت های کاری این معاونت عنوان کرد و ادامه داد: با ایجاد بستر مناسب یادگیری به ویژه در روستاها می توان بهره روری را در حوزه های مختلف کشاورزی و زندگی روستائیان ارتقاء داد.

فتحی با اشاره به دوره های مختلف سوادآموزی، انتقال و تحکیم گفت: با توجه به اینکه آموزش سواد و مهارتهای مربوط به سوادآموزی یک وظیفه همگانی است، می توان با تعامل برنامه محور در راستای ریشه کنی بی سوادی به ویژه در روستاها گام های اساسی،عملیاتی و نتیجه بخش برداشت.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش با بیان اینکه خوشبختانه مدیران ارشد استان در حوزه اجرایی و آموزش نگاه تعاملی و همکارمدارانه دارند اضافه کرد: تاکید بر استفاده از ظرفیت های دستگاههای مختلف در شورای پشتیبانی استان به منظور افزایش نرخ باسوادی در استان بیانگر همت و تصمیم قاطع همه دست اندرکاران حوزه سیاست گذاری و اجرایی و نظارت  برای تجلی اراده استان به منظوز تحقق فرمایش گرانبهای حضرت امام(ره) مبنی بر مدرسه کردن تمام ایران است.

وی با تقدیر از  استقبال و  همراهی مسوولانه مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری در راستای تحقق شعار سوادآموزی گامی بدون توقف تصریح کرد: استفاده از ظرفیت دهیاران و همراهی فرمانداران و بخشداران و شوراهای اسلامی روستاها گامی موثر در شناسایی، جذب و آموزش بی سوادان است.

فتحی گفت: تلفیق مهارتهای مختلف شغلی، زندگی و اجتماعی با آموزش سواد می تواند تاثیر بسزایی در افزایش رضایتمندی افراد از زندگی روزمره و فردی داشته و همین امر موجب رضایت روانی و در نتیجه آرامش روحی افراد  را نیز در پی خواهد داشت.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد تفاهم نامه همکاری بین اداره کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان و معاونت سوادآموزی استان در راستای شناسایی، جذب، آموزش بی سوادان و تشویق سوادآموران منعقد گردد.

Share this post