حفظ و نگهداری راههای ارتباطی مهمترین دغدغه حوزه راهداری زنجان است

حفظ و نگهداری راههای ارتباطی مهمترین دغدغه حوزه راهداری زنجان است

آوای میهن نیوز-گفتگوی اختصاصی:مهران حبیبی:با گذشت زمان و شکوفایی فناوری، عبور و مرور جاده‌ای زندگی را آسان‌تر، سریع‌تر و راحت‌تر از همیشه کرده و سال‌هاست که جاده‌ها اهمیت ویژه‌ای در نزد کاربران جاده‌ای به خود گرفته، چرا که راه‌ها همواره با سطح زندگی مردم همان منطقه سنجیده می‌شوند و میزان توسعه آن را می‌توان با توجه به نزدیکی یا دوری آن منطقه با جاده‌ها تعیین کرد. در زمان حاضر بیش از ۹۰ درصد حمل‌ و نقل در کشور از طریق جاده‌ها انجام می‌شود به همین منظور به نظر می‌رسد مرمت، بهسازی و حفاظت و نگهداری راه‌های ارتباطی، بسیار مهم باشد چرا که در غیر این صورت علاوه بر کاهش سرعت حمل و نقل و ضرر اقتصادی، تلفات جاده‌ای نیز افزایش خواهد یافت.در این میان راهداری استان‌ها نیز نقش  دوچندانی را در تمامی زمینه‌ها ایفا می‌کنند و با تلاش شبانه روزی کارکنان و عوامل راهداری، کاربران جاده‌ای سفری ایمن را به تجربه می‌نشینند.به منظور آشنایی با فعالیت معاونت راهداری اداره کل راهداری استان زنجان به سراغ مهندس هادی نظری، معاون راهداری این اداره کل رفتیم تا در گفتگویی از فعالیت‌ها و عملکرد این معاونت مطلع شویم.

* با توجه به اینکه وضعیت راه‌ها برای جامعه از جمله کاربران جاده‌ای مهم است لطفا در خصوص بودجه مصوب امسال و عملکرد معاونت راهداری مخصوصا در مورد روکش آسفالت توضیحی ارائه فرمایید؟

** حفظ و نگهداری راه‌های ارتباطی و شریانی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حوزه راهداری به‌شمار می‌رود که در این راستا اعتبار پیش‌بینی شده اولیه برای سال ۱۴۰۲ حدوداً ۲۴۰ میلیارد تومان بود که باید در حوزه‌های مختلف از جمله ایمنی راه‌ها، روکش آسفالت، ایمنی و رفع نقاط حادثه‌خیز به کار گرفته می‌شد، در این خصوص با اقدام اولیه در حوزه‌های مختلف، پیمانکاران واجد شرایط انتخاب شدند و توانستیم اهداف پیش‌بینی شده‌ای که در ابتدای سال مشخص شده بود را اجرایی و عملیاتی نماییم که از جمله این موارد روکش آسفالت و رفع خرابی‌های آزادراه زنجان – قزوین بود و در این رابطه مجوز قرارداد ۲۵۰ میلیارد تومانی از سازمان گرفته شد و عملا ۵۰ درصد از مشکلات آزادراه مرتفع گردید و همچنین در صورت تامین اعتبار  در سال  ۱۴۰۳ کل این مسیر به پایان خواهد رسید تا کاربران جاده‌ای نیز از یک راه ایمن استفاده نمایند. علاوه بر آزادراه زنجان – قزوین در رابطه با سایر محورها نیز ۱۵۱ کیلومتر روکش آسفالت  راه‌های اصلی و شریانی  در دستور کار قرار گرفت و امسال انجام شد و همچنین ۱۳۱ کیلومتر در محورهای فرعی و روستایی نیز به سرانجام رسید، البته تعهد راهداری استان در بخش روستایی ۸۰ کیلومتر بود که علاوه بر آن نیز ۵۰ کیلومتر بیش از تعهد خود روکش آسفالت انجام گرفت.

* در زمان حاضر استان زنجان چند کیلومتر راه فرعی و اصلی دارد ؟ 

**استان زنجان دارای ۲۰۰ کیلومتر آزادراه، ۱۱۳ کیلومتر بزرگراه، ۳۴۲ کیلومتر راه اصلی، ۹۷۴ کیلومتر راه فرعی و ۴۲۱۱ کیلومتر راه روستایی است که در مجموع ۵۸۴۰ کیلومتر را شامل می‌شود لذا نگهداری نزدیک به ۶ هزار کیلومتر راه، همکاری و همراهی تمام دستگاه‌ها و مردم را می‌طلبد.

*همواره یکی از خواسته‌های مردم رفع مشکلات نقاط حادثه‌خیز است که گاها تصادفات منجر به مرگ را در این نقاط شاهدیم، برای رفع این مشکلات چه اقدامی صورت گرفته است؟

** در این زمینه تکلیفی که از سوی سازمان مشخص شده ۷ نقطه بود که مشکلات هر ۷ نقطه نیز مرتفع و به امضای پلیس محترم رسید، علاوه بر ۷ نقطه‌ای که امسال مشخص شده بود چندین نقطه نیز از سال گذشته در دست اجرا داشتیم که می‌توان به سه نقطه تکمیل شده نیز در استان اشاره کرد، هرچند به دنبال این هستیم که اعتبارات جدیدی برای سال آینده در این زمینه جذب نماییم تا برخی از نقاط که حادثه‌خیز هستند مرتفع گردد.

*در بحث ایمنی راه‌ها چه کارهایی انجام شده است؟

**در سال جاری نزدیک به ۲۵۰۰ کیلومتر خط‌کشی در راه‌های مواصلاتی انجام شد و توانستیم ۱۰۵ کیلومتر نیز حفاظت بلوک مفصلی در آزادراه زنجان قزوین را کامل کنیم و تنها ۶ کیلومتر مانده که مجدداً به مناقصه گذاشته شده است و کلاً در استان ۱۰ کیلومتر در دست اجرا داریم، ان‌شالله این پروژه نیز در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و همچنین برای مسیر عوارضی آزادراه زنجان تا عوارضی آزادراه تبریز هم مجوزهای لازم اخذ شده که در سال ۱۴۰۳ عملیاتی خواهد شد.

*در مورد پل‌های تخریب شده از بلایای طبیعی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

**بهسازی و نگهداری ایمنی پل‌ها و ابنیه فنی راه‌ها از اولویت‌های حمل و نقل جاده‌ای کشور به شمار می‌رود. مخصوصا پل‌ها ، از جمله سازه‌های حائز اهمیت است که با توجه به نقش خاص خود در حمل و نقل جاده‌ای، ‌هر اقدامی در خصوص آن‌ها می‌تواند در راستای ارتقا ایمنی راه‌ها مؤثر باشد، طی سال جاری در محورهای مواصلاتی استان چندین پل در شهرستان خدابنده به وسیله سیل آسیب دیده بود که تعمیر و بازسازی شدند و همچنین در خصوص تعریض ابنیه فنی در شهرستان ماهنشان و طارم نیز اقدامات موثری انجام شده است.

*در مورد وضعیت راهداری زمستانی در این فصل چه برنامه‌ای داشته‌اید؟

* *در این زمینه امسال نزدیک به ۲۰ هزار تن نمک و ۲۰ هزار تن ماسه خریداری شده و مقداری نیز در این مدت مصرف شده است.

*در چند روز اخیر شاهد بازگشایی به موقع برخی از جاده‌ها از سوی راهداری بودیم لطفا در این مورد کمی توضیح دهید؟

**با توجه به اینکه در مسیرهای کوهستانی همواره شاهد وزش باد هستیم و در صورتی که شدت باد به بیش از ۲۰ کیلومتر در ساعت برسد، کولاک ایجاد و باعث مسدود شدن راه‌ها می‌شود که البته در بارش اخیر، جاده دندی به تخت سلیمان و همچنین محور ابهر قیدار کولاک شدید اتفاق افتاد و پس از مسدود کردن محورها از سوی همکاران، اقدامات بعدی انجام و بازگشایی صورت گرفت و همچنین در چندین مرحله هم در محور تهم به چورزق شاهد ریزش بهمن بودیم که خدا را شکر در دو یا سه ساعت توانستیم محور را بازگشایی نماییم.

*وضعیت ماشین‌آلات راهداری چگونه است آیا ناوگان شما احتیاج به نوسازی دارد؟

 ** امسال نیز مانند سال‌های گذشته اورهال کردن ماشین آلات راهداری در دستور کار قرار گرفت و تا به امروز ۹۰ دستگاه انواع ماشین آلات سبک و سنگین اورهال شده است و همچنین برای نوسازی ماشین آلات نیز خرید ۴ دستگاه لودر پیش‌بینی و مناقصه آن برگزار گردیده و در حال مراحل عقد قرارداد و تخصیص اعتبار هستیم که با اضافه شدن این چهار دستگاه برای خدمات‌رسانی به هموطنان آماده‌تر خواهیم بود. البته در کنار این اقدامات به دلیل کمبود ماشین آلات، از ماشین آلات استیجاری نیز استفاده می‌نماییم.

 *روشنایی راه‌های اصلی همواره مورد انتظار کاربران جاده‌ای بوده است از جمله محور قره‌پشتلو، در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

** با توجه به دوطرفه بودن محور قره‌پشتلو و خواسته به حق مردم، ۱۰ نقطه در این محور به روشنایی مجهز شد که تاثیر بسزایی در ایمن سازی این محور داشته و بازخورد خوبی هم تاکنون گرفته‌ایم و همچنین در روشنایی طولی نیز ۲.۷ کیلومتر روشنایی طولی نصب شده که امیدواریم در سال ۱۴۰۳ نیز بحث نیز روشنایی را در تقاطع‌ها به صورت نقطه‌ای ادامه دهیم چرا که  تصادف در  برخی از تقاطع‌ها زیاد است که باید روشنایی آنها مهیا گردد.

*آیا راهدارخانه جدیدی به مجموعه راهدارخانه‌های اداره کل راهداری اضافه شده است؟

**در استان زنجان ۳۲ راهدارخانه با ۲۵۰ انواع ماشین آلات راهداری اعم از سبک، نیمه سنگین و سنگین و تقریباً ۴۰۰ نفر پرسنل راهداری که فقط مختص راهدارخانه‌ها هستند به کاربران جاده‌ای و مردم خدمات ارائه می‌دهند و در زمان حاضر دو راهدارخانه جدید در (ده جلال)  و دیگری راهدارخانه (تهم) احداث شده که هر دو در مرحله تجهیز هستند و در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهند رسید و همچنین در سفر ریاست جمهوری یک باب نمازخانه در کنار راهدارخانه (خان چای) افتتاح و به بهره‌برداری رسید .

*نقش دوربین‌های نظارتی در محورهای جاده‌ای چیست ؟

**  در محورهای مواصلاتی ۴۲ دستگاه دوربین نظارتی وجود دارد که شبانه روز محورها به صورت آنلاین توسط همکاران ما در راهداری رصد می‌شود که اگر خدای ناکرده اتفاقی رخ دهد سریعا اطلاع‌رسانی و اقدام به موقع انجام شود تا مسیر را برای هم‌وطنان ایمن نماییم.

*علاوه بر اقدامات انجام شده وظیفه دیگری بر عهده معاونت راهداری می‌باشد؟

** علاوه بر اقدامات انجام شده، در راهداری اضطراری، راهداری متناوب و راهداری جاده‌ای که هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند اقدامات موثری صورت گرفته است که در راهداری اضطراری، تصادفاتی که اتفاق می‌افتد همکاران ما بلافاصله در صحنه حاضر می‌شوند تا برای بازگشایی راه اقدام نمایند و در راهداری جاده‌ای هم اتفاقات روزمره مانند پاکسازی جاده‌ای از ریزش سنگ‌ها، بازسازی علائم، بازسازی گاردریل‌ها، ساماندهی علائم و غیره نیز توسط همکاران ما شبانه روز انجام می‌گردد.

*بیشترین مشکلات در حوزه معاونت راهداری چیست؟

**یکی از مشکلات عدیده ما برمی‌گردد به فرسودگی ماشین آلات چرا که اکثر ماشین آلات ما بیش از ۲۵ سال عمر دارد و نگهداری این ماشین آلات با توجه به افزایش هزینه‌ها سخت است و همچنین تعداد ماشین آلات تکاپوی انتظارات مردم و ما نیست، لذا نیاز است که مسئولان بالادستی کمک نمایند. تا بتوانیم سالانه ۲۰ درصد از ماشین آلات راهداری را نوسازی نماییم و انشالله در ۵ الی ۶ سال آتی خدمات بهتر از این که مورد انتظار مردم است ارائه گردد.

 

Share this post